Saturday 26 January 2013

Iyas bin Mu'awiyah: Pakar Berhujah (Part 2)

Assalamualaikum asif kerana lambat post.. Perindu Rasulullah s.a.w sibuk dengan pendaftaran hehehhe...

Allahamdulillah Perindu Rasulullah s.a.w dapat juga meng "update" kan post baru




Allhamdulillah

Bersambung dari kisah sebelumnya….
Merasai bahawa dia telah tewas oleh jawapan Iyas, dimana anak muridnya sendiri, beliau mengangkat tangannya sambil berkata kepada Iyas, “ Semoga Allah mematikan kamu sebelum dewasa”

# Perindu Rasulullah s.a.w rasa, bahawa guru Iyas amat marah atas tindakan Iyas sampai beliau mendoakan kematian Iyas..


Selepas tragedi itu, semakin hari semakin tersohor kehebatan Iyas di seluruh masyarakat, sehinggakan ramai orang datang menziarahinya dari seluruh pelusuk tempat untuk menyaksikan sendiri keluasan ilmu, kewarakan dan kecerdasan beliau. Sebahagiannya ingin belajar dengannya, sementara yang lainnya ingin menguji kehebatan beliau dan berdebat dengannya.

Pernah seorang yang bertaraf pemimpin kaum datang ke majlisnya, Beliau bertanya “wahai Abu Wathilah (gelaran buat Iyas), apa pendapatmu tentang minuman yang memabukkan?”

Bagi orang soleh yang tinggi kedudukannya disisi Allah s.w.t. Iyas telah diberikan firasat bahawa pertanyaan lelaki itu hanya bertujuan untuk menguji dan seterusnya untuk menghinanya.

Dia lantas menjawab “HARAM!”

Pemimpin itu membalas, “dari sisi mana dikatakan haram, kerana sedangakan ia buah dan air yang diperam. Kedua-duanya halal.”

Anggur dan air.. (sedapnya)
Iyas menanya: “ adakah kamu sudah selesai berbicara, wahai saudara, atau kamu mahu menanya lagi?
Pemimpin itu membalas “Sudah”. Iyas mengatakan, ‘ Seandainya ku ambil air dan ku siramkan ke mukamu, apakah kamu rasa sakit?”

Beliau menjawab, “Tidak”, “Jika ku ambil segenggam pasir lalu ku lemparkan kepadamu, adakah rasa sakit?” Tanya Iyas. Beliau menjawab, “Tidak!”

Iyas membalas. “Sekarang, jika ku ambil pasir, campur dengan air, lalu digaulkan. Adunan itu aku jemur sehingga kering, lalu ku ambil dan pukul kepala kamu, adakah sakit?” Mestilah” jawab Pemimpin itu.
Iyas menerangkan, “begitulah dengan khamr iaitu arak, apabila dikumpulkan bahagian-bahagian dan diolah menjadi minuman yang mabukkan, maka HARAM”

Iyas merupakan seorang yang fasih dalam berhujah..Beliau sering pandai mematahkan hujah orang lain.. Beliau juga berhujah bersumberkan Al Quran



Harap kita mendapat ikthibar dari kisah sirah beliau dalam memberi hujah untuk melawan sesiapa yang mengutuk Islam atau mempersoalkan Islam..

Quran yang cantik
#Perindu Rasulullah s.a.w sungguh kagum akan keperibadian beliau, kita bila lagi?? 
(persoalan yang wujud dalam kepala)

Sekian dari Perindu Rasulullah s.a.w

Xie Xie, Shukran Jazillan, Terima Kasih dan Thank You

Form Perindu Rasulullah s.a.w

No comments:

Post a Comment