Monday 14 January 2013

Ingat Pemuda tak kuat ke?

Assalamualaikum... Perindu Rasulullah s.a.w nak share satu kisah.... Jom Dengar!


Satu hari di hari yang sungguh indah, Perindu Rasulullah s.a.w keluar ke hadapan rumah untuk mengangkat kain di ampaian baju. Perindu Rasulullah s.a.w memang seorang yang rajin pun.. hahaha (gurau). Tiba-tiba, datang seorang budak berumur dalam lingkungan 12 tahun dan mecuit saya sambil berkata "abang buat apa tu?" . "Oooppocot!" Perindu Rasulullah s.a.w terus melompat. Mana taknya, budak lelaki tersebut cuit di bahagian sensitive saya.





Saya pun lihat muka budak tersebut, tiba-tiba, saya teringat akan cerita yang disampaikan oleh Murabbi saya di ........biarlar rahsia. Cerita itu adalah sebuah kisah sirah, dah agak dah semua orang mesti mengantuk punya baca sejarah. Tapi ini sirah Islam dan kisah yang perlu di ambil pedoman dan pengajaran.






            KISAH MUAZ DAN MUAWIZ YANG BERHASRAT MEMBUNUH ABU JAHAL


Jeng.jeng.jeng!! mesti semua sedang menantikannya kan??
Sebelum itu, kita harus tahu siapa Abu jahal sebenarnya, biar Perindu Rasulullah s.a.w memerah otak sekejap, banyak sangat benda-benda "lagha" (tak berfaedah) ni...

tut.............tut..........tut.................tut.............. okay  dah dapat!

Abu Jahal nama sebenarnya Abu Hakam bin Syams. Beliau pemimpin Quraisy yang sangat aktif dalam menentang Rasulullah s.a.w. Gelaran tersebut diberi kerana beliau ni nak tau tak, dia seorang yang jahil dengan kebenaran.. Ya Allah mintak simpang lar dari kita semua..


Kisah ini berlaku ketika perang Badar (17 Ramadhan 2H), Abdul al-Rahman bin Auf menceritakan telah datang dua orang pemuda iaitu Muaz bin Amru (14 tahun) dan Muawiz bin Arfa (13 tahun)  bertanyakan tentang Abu Jahal. Mereka bernasib baik kerana mempunyai tubuh dan semangat seperti orang dewasa. Lalu dibenarkan menyertai Perang tersebut.

Betapa sayangnya Muaz bin Amru kepada Rasulullah dapat digambarkan dalam perbualan beliau degan Abdul ar-Rahma

Abdul ar-Rahman bertanya kepada beliau, "apakah yang kamu mahu lakukan dengan Abu Jahal tersebut?"
Muaz menjawab: " Aku mendapat berita bahawa dia adalah orang yang selalu mencaci Rasulullah s.a.w. Demi Allah yang jiwa aku dalam genggamanNya! Jika aku melihatnya, mata aku tidak akan tertutup selagi salah seorang dari kami tidak gugur di medan perang."


Betapa sayangnya beliau terhadap Rasulullah s.a.w, kita apalah sangat, ikut sunnah pun tak nak... tepuk dada tanya lar iman...








Mari kita semua dengar apa yang diriwayatkan oleh Sahih Bukhari..

         Abdul al-Rahman bin Auf mengatakan: 

                   "Pada perang Badar, aku berada di tengah-tengah barisan para Mujahidin, ketika aku menoleh, ada dua orang pemuda berada di sebelah kiri dan kanan. Seolah-olah aku rasa mereka tidak dapat selamat dalam keadaan tersebut."

Ibnu Ishak meriwayatkan bahawa Muaz bin Amru bin al Jumahi berkata: "Aku dengar cerita mengenai kamu musyirikin dan Abu Jahal yang dikawal rapi, bak pokok besar yang diselaputi oleh pokok semalu yang rimbun, sukar untuk ditembus benteng pengawalan itu, beginilah gambaran pedang-pedang dan tombak-tombak yang mengawal keselamatan Abu Jahal. Mereka semua melaungkan "Abu Al-Hakim sukar untuk sampai kepadanya." Muaz berkata, "Bila aku dengar laungan itu, aku terus memberi perhatian dan bertekad untuk menerpa dan menebas separuh kakinya,demi Allah tiada apa yang dapat ku gambarkan peristiwa ini seelain daripada gambaran sebiji beras yang dipecahkan dengan hentakan kayu hingga berkecai kulitnya, itulah gambaran yang dapat kugambarkan. Pada masa itu, anak Abu Jahal, Ikrimah telah datang dan menetak aku dengan pedangnya hingga terkulai sebelah tanganku yang masih tersangkut dengan kulitku. Peperangan sengit menyiksaku, sehari aku berperang dengan mengheret tangan yang terkulai itu. Sehingga satu tahap aku rasa ia membebankan aku, aku terus memijakkan dengan kakiku sehingga ianya terputus dari badanku."

Beliau berkata "Wahai tangan, kamu mengangguku untuk berjumpa dengan Rasulullah".

Muaz pergi dan menemui Rasulullah s.a.w. Di masa itu Muawiz bin Arfa, melalui berhampiran dengan Abu Jahal yang sudah tercedera itu.. Muawiz berperang dengan  Abu Jahal, lalu Muawiz syahid di perang Badar.

Muaz berlari mencari Rasulullah untuk meceritakan bahawa Abu Jahal sedang nyawa-nyawa ikan di tempat petempuran tersebut, Lalu Rasulullah memerintahkan Abdullah bin Mas'ud untuk membunuh Abu Jahal. Abdullah bin Mas'ud bertemu dengan Abu Jahal, lalu menekan lehernya dan berkata, "Wahai musuh Allah dan RasulNya, pada hari ni Allah s.w.t. pasti akan menghina kamu."

'Dengan apa Allah akan menghina ku? Apakah kerana aku mati ditangan engkau?' Tanya Abu Jahal yang tetap dengan kesombongannya.

Abdullah bin Mas'ud mengangkat pedangnya hendak memenggal kepala Abu Jahal, beliau menanya,                         "Sebelum engkau membunuh aku, beritahu aku pihak mana yang akan menang pertempuran ini?" Abdullah bin Mas'ud menjawab, "Pasukan Quraisy kalah, pasukan Allah dan Rasulnya menang."

"Anda dusta wahai pengembala kambing!" Dia tetap dengan sifat angkuhnya itu.

Tanpa melengahkan masa, Abdullah bin Mas'ud terus memenggal kepala Abu Jahal





 "Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami
 benar akan tunjukkan mereka jalan-jalan Kami."

(29:69)


Fuhhhhhhh... penat mengingat kisah ni, Kisah ini merupakan kisah yang amat dasyat.
Pengajaran yang Perindu Rasulullah s.a.w dapat kongsikan:

   1) Cuba lihat yang bersemangat tu dari golongan mana? Sudah tentu Pemuda, zaman sekarang pemudanya   mana? tepuk dada tanya diri sendiri, Kita sebagai golongan pemuda, kena ambil iktibar dan   bersemangat dalam memperjuangkan Islam di muka Bumi ini seperti saudara kita Muaz dan Muawiz.


   2) Sebelum membuat sesuatu kena lar merancang dulu agar ia berhasil, seperti Muaz dan Muawiz  membuat perancangan yang amat menakjubkan untuk membunuh Abu Jahal


Ana pun mengucapkan terima kasih kat adik yang mencuit ana tu kerana mengingatkan ana.. Perindu Rasulullah s.a.w rasa macam ana pun sama je dengan pemuda zaman sekarang. huh nanges~~

Sekian, Shukran jazillan

Sayonara, Masalamma, 
Dari Perindu Rasulullah s.a.w


Nanges~~ Ngee~~



3 comments: