Tuesday 15 January 2013

Iyas bin Mu'awiyah: Pakar berhujah (Part 1)

Assalamualaikum, Perindu Rasulullah s.a.w hari ni nak share something tentang Iyas bin Mu'awiyah. Kisah ini perindu baca dari sebuah buku betajuk 'Mereka adalah Tabi'in".





Nama sebenarnya ialah Iyas bin Mu'awiyah bin Qurrah al-Muzani, lahir pada tahun 46 H di daerah Yamamah, Najd. Kemudian beliau pindah ke Basrah bersama keluarganya. Di situlah beliau menuntut ilmu . Beliau sering ke Damsyik ketika masih remaja untuk menimba ilmu dari sahabat-sahabat yang mulia dan tokoh-tokoh talibin yang masih hidup di sana.


          

Basrah



Kecerdasan dan bakat beliau telah terselah sejak kecil lagi. Telah diriwayatkan bahawah ketika kecil, beliau belajar ilmu hisab di sebuah sekolah yang diajar oleh Yahudi ahli zimmah (mereka yang dapat hidup aman di bawah naugan Islam).

mathematics


Pada suatu hari berkumpullah teman-temannya  daripada kalangan Yahudi itu, lalu mereka asyik membicarakan masalah agama mereka tanpa menyedari bahawa Iyas turut mendengarnya...

Guru Yahudi itu berkata kepada teman-teman Iyas: " Tidakkah kalian hairan dengan orang Islam? Mereka berkata bahawa mereka akan  makan di syurga sebanyak dikehendaki, namun mereka tidak buang air besar."





sedapnyaa ~~


Kata-kata itu menyebabkan murid-murid guru tersebut tergelak besar kerana guru itu telah memperbodohkan umat Islam. 

Iyas lalu berkata: "Bolehkah saya turut serta dalam pekara yang kalian bincangkan ini wahai guru?"
Silakan!

Iyas bertanya: "Adakah semua makanan yang dimakan di dunia ini keluar menjadi najis dan kotoran yang keluar dari tubuh?"

Jawabnya "Tidak!"

Iyas : "Lantas kemana makanan itu pergi?"

Guru itu mula terjerat dengan kebodohan sendiri. Dia menjawab "Ia akan bertukar menjadi zat untuk jasmani."

Iyas meneruskan hujahnya: "Lantas mengapa kalian mengingkari bahawa makanan itu boleh kekal dalam badan manusia? Jika makanan yang kita makan di dunia sebahagiannya diserap oleh tubuh, maka tentulah tidak mustahil di syurga seluruhnya diserap oleh tubuh untuk mejadi zat jasmani."

Kisah dia bersambung.......................


Harap kita sama-sama dapat berhujah seperti beliau.

Mukah bangga~~
Senyum~~

From Perindu Rasulullah s.a.w


2 comments: